Restauratie witte kikkerbek.

Het was in 2009 dat mijn vrouw Janny steeds meer belangstelling begon te krijgen in een witte Puch 'kikkerbek'. Ze wilde er wel graag een hebben, maar ja, dat heb je ook niet zo maar. Ze kosten tenslotte ook nog wel wat geld. "witte puch/puchembl1.jpg" Ik was weer eens aan het sleutelen bij sleutelmaat Henk van Doorn, toen ik er aan dacht dat hij een rode kikkerbek had staan, met een origineel 2 voetversnelling blok er onder. Dat zou wel makkelijk schakelen voor Janny zijn. Maar eens gaan overleggen met Henk. Hij wilde hem eigenlijk zelf wit maken en verkopen, maar na wat gepraat werden we het eens, ook over de prijs. Ik zou zelf natuurlijk mee helpen. De deadline was 10 juni 2010, Janny's verjaardag. Eigenlijk eerder, de kinderziektes moeten er ook natuurlijk uit zijn voor die tijd. We zijn in september begonnen met uitelkaar halen. Alles moest goed glad geschuurd worden. De onderlaag was gepoedercoat, dat is een goede basis, maar wel erg hard om te schuren. Menig schuurpapiertje is er op versleten. Aan het achterspatbord moest nog wat laswerk gedaan, dat gebeurde vakkundig door Jaap, een automonteur die al jaren de auto onderhoud. Hierna moest er weer geslepen en geschuurd worden. Henk kitte vakkundig de naden dicht, zodat er geen water meer tussen kan komen, wat weer roest oplevert. De binnenkant van de spatborden werd met antisteenslag ingespoten en dan kan het er weer jaren tegen. Het mooie is dat je er niets van ziet, want het is overspuitbaar en nu dus weer wit. We dachten makkelijk de deadline te kunnen halen, maar dat viel tegen door de onverwachts koude winter. Hierdoor konden we pas in april gaan spuiten. Alles wat gedaan moest worden voor het in elkaar zetten was klaar. De wielen werden uit elkaar gehaald om de naven te polijsten en werden weer vakkundig overnieuw gespaakt door Rini van Doorn, dit is ook goed te zien op de foto's. De remmen opschuren en ontvetten, is ook iets wat niet vergeten moet worden. Met het blok hoefde inwendig niets te gebeuren, alleeen de buitenkant en de kappen werden gepolijst. Je kunt je haren er bijna in kammen! Verder is alles wat verzinkt moest worden overnieuw verzinkt en de rest is met rvs bevestigings materiaal in elkaar gezet. De bussen voor de schokbrekers en voorvork zijn vernieuwd en glimmen je weer tegemoet. De achter en voorschokbreker zijn inwendig ook gereviseerd en zijn lekdicht. In de achterschokbreker zit een extra veer, van een luchtbuks! Dit maakt de boel wat stugger, want bij een Puch zit er geen demping in, alleen veren. De gereedschap kastjes zijn ook een verhaal apart, ze zijn uitgedukt en zodanig weer bewerkt dat de deksels weer goed sluiten. Er zaten wat gaten te veel in en ook die zijn door Jaap dichtgelast. De slotjes zaten er niet op, kosten in de handel 50 Euro, is niet leuk. De oplossing kwam van Rini, die had nog twee sloten voor een buro kast liggen, met dezelfde sleutels. Een klein beetje vijlen en die pasten er netjes in. De km teller is uit elkaar gehaald en op nul gezet! Nieuwe start en dat voor een brommer uit 1958! Toen werd het eindelijk beter weer, zodat er gespoten kon worden. Het werd ook de hoogste tijd. Henk heeft de Puch heel netjes en strak in de witte lak gezet. Ik heb er niets van gezien, zoiets moet je rustig alleen doen, bovendien kan ik niet zo goed tegen de verflucht. Na het drogen kan het monteren beginnen, hebben Henk en Ed gedaan, moest allemaal in mei gebeuren en toen was ik met vakantie. Toen ik terugkwam was hij klaar. Gelukkig gered. Proefrit mee gemaakt, rijd heel fijn en snel. Bijna 60 en dat voor een tweebak. Het blok is overigens niet het originele, dit is een blok uit begin '70, wat als voordeel heeft dat er geen achteruittraprem opzit, de cranks allebei naar beneden staan en origineel voetversnelling is. Dit alles bij elkaar is misschien niet origineel, maar het rijd en zit wel een stuk prettiger. Zeker als je niet anders gewent bent. Ben zelf een keer met een zwabberpook puch naar Tiel geweest, maar dat leverde eigenlijk alleen maar rugpijn op. Toen was het 10 Juni, Henk en Ed kwamen de Puch brengen op de kar. Blijdschap allom!
Bekijk de foto's maar eens.
Het duurde even voordat het schakelen onder de knie was, maar daarna is er dit jaar toch al 1300 km mee gereden! Ik hoop dat er nog vele mee volgen.