Bikers Classics

Nadat Frits en ik vorig jaar de Zuiderzee route hadden gereden, wilden we dit jaar weer op de Puch's weg. Na het lezen van een artikel over de Bikers Classics in Francorchamps, besloten we daar maar eens naar toe te rijden. Het was best wel een eindje rijden, 320 km volgens de navigator. Dit moest te doen zijn in 2 dagen. We besloten om 6 dagen weg te gaan: 2 dagen heenreis, 2 dagen races kijken en 2 dagen terug rijden. Een en ander is wel wat moeilijker dan om het IJsselmeer rijden, immers hoe is het met de tweetakt benzine in België? Dan nog het verschil tussen Vlamen en Walen. Daar spreken ze immers Frans, een taal die we beiden niet zo goed machtig zijn. Hoe heet 2-takt benzine eigenlijk in het Frans? Een telefoontje naar een collega die goed Frans sprak leverde niets op. 5 minuten later belde hij terug met de mededeling dat hij naar een Franse collega had gebeld en volgens hem was dat melange, mengsel dus. In België noemden ze het overigens deux temp, maar dat kon ik nog wel volgen. Het verbaasde ons wel dat 2 takt heel goed te krijgen is in Belgie, beter dan in Nederland. Het was wel altijd een handpomp. 18 tot en met 23 Juni zouden we weg gaan. In de aanloop naar de reis troffen we natuurlijk allerlei voorbereidingen. Er werd een route bepaald, een camping in Stavelot, op 5 km van het circuit gereserveerd en een paar campings opgezocht voor de heen en terug reis, want we wisten ook niet precies hoever we zouden komen. In de week voor de reis nog een nieuwe achterband gemonteerd, want de oude was totaal versleten, nieuwe teflon kabels er op en natuurlijk poetsen. We hadden al wat eerder knipperlichten gekocht en deze werden er op gezet, dit was nog even puzzelen hoe, want we wilden geen gaten boren. De lampen in de knipperlichten werden vervangen door 2 Led's, gaan niet kapot en verbruiken minder stroom, want alles werd aangestuurd door een elektronische schakeling, die bediend word op het stuur en gevoed door de vier oplaadbare batterijen, waarop de claxon ook werkt. Sommigen vinden het lelijk, maar het is wel uitermate makkelijk en veilig op de weg, zeker op die lange reizen.

Dag 1, 18-06-2009 Vertrek

Donderdag 18 Juni zijn we vertrokken en hebben die dag 170 km afgelegd. Het ging vrij vlot, mede omdat we de route voor minstens de helft al kenden en voor de rest een goede routebeschrijving hadden. We zetten onze tenten op in Overpelt, net in België onder Eindhoven. Niet zo'n grote camping, maar dat hoefde ook niet. We zijn daar nog op de foto geweest met een oldtimer VW camper. ‘s Avonds een 1 pans gerecht gemaakt, en later zijn we nog naar Bochelt gereden, waar ik een goed frietkot ken. Helaas was die dicht, maar er zat er nog een in Kaulille. Zo'n enorme puntzak friet voor nog geen 2 Euro, waar je met z'n vieren nog genoeg aan hebt. (Krijg je dus nooit op). Terug naar de camping nog even lezen en dan slapen.

Dag 2, 19-06-2009, De Ardennen in.

Na het ontbijt, inclusief de onvermijdelijke gebakken eieren met spek en aangebrande koekenpan, tenten afbreken en rijden maar weer. De dag ervoor hadden we 210 km gereden inclusief boodschappen en friet eten en dat voel je toch wel als je er weer opstapt. De eerste dag ging lekker vlot, we wisten dat de tweede dag moeilijker zou worden, mede door de hellingen in de Ardennen. In België rijd het met een brommer heel anders dan in Nederland, je hoeft in de bebouwde kom niet op het fietspad, maar het mag wel. Vooral in het Vlaamse deel rij je veel op rechte wegen meestal zonder fietspad op 70 km wegen. We waren wel blij dat we onze veiligheid hesjes aan hadden gedaan. Soms reed je op een vierbaans 90 km weg, met alleen een strookje ernaast voor fietsers en bromfietsers. We reden nu verder op de navigator en dat ging best goed, je rij dan wel de wat grotere wegen, maar dat schiet wel weer wat meer op, totdat het oortje kapot ging net in de Ardennen. Op het scherm rijden dus, maar dan zie je niet altijd even veel. Hierdoor rij je nog wel eens verkeerd en dat samen met verschillende ‘deviations' (omleidingen) duurde het wat langer voordat we in Stavelot waren. We hadden 130 km moeten rijden, maar het werden het er uiteindelijk weer 170. De eerste steile helling naar beneden is even slikken, maar het went snel. Onze goede Puch remmen kwamen nu wel van pas. Na veel zoeken zaten we weer eens op de goede weg en toen we Spa op de borden zagen verschijnen, ging het weer vlot, totdat we in Spa naar Stavelot moesten rijden. Dat bleek dus een helling van 6 km lang van 8 a 10% te zijn. Het is gelukt met bagage en al in twee met maximaal 25 km/h naar boven. Dit ging gelukkig ook weer goed en ik denk dat als we hadden moeten stoppen, we nooit meer de gang zouden hebben gekregen. In Stavelot camping l'Eau Rouge vlot gevonden en rond 16.00 uur reden we de camping op. Terwijl we ons aan het inschrijven waren, kwam er een man de kantine in, die vroeg: van wie zijn die Puchjes? Eerst dacht hij nog dat we de brommers op een aanhanger gebracht hadden en was wel verbaasd dat we het hele eind gereden hadden. Het bleek de eigenaar te zijn en ons verblijf daar kon natuurlijk niet meer stuk. De camping is een aanrader, ligt vlak bij het circuit, zit midden in de natuur, heeft een gezellige kantine en een mooi nieuw sanitair gebouw. Na het opzetten van de tent boodschappen gedaan en terug op de camping onze opvouwbare barbecue gepakt en aangestoken. Lekker gegeten en gedronken en dan naar de kantine. Daar bleken nog meer mensen te zijn die naar de Bikers Classics gingen en die hadden natuurlijk onze Puch's gezien, dus aanspraak genoeg.

Dag 3, 20-06-2009, De races.

Na van wat mede liefhebbers gehoord te hebben dat we ook de zij ingang vlakbij de camping konden nemen, zijn we daar eerst maar eens heen gereden. Na veel vijven en zessen mochten we er daar niet in en moesten we naar de hoofdingang, over de weg ruim 10km, hemelsbreed nog geen 500 m! Dus rijden maar, twee steile hellingen die in twee genomen moesten worden en dan van het kastje naar de muur gestuurd worden door wat koeterwalende figuren die meenden dat ze wat te vertellen hadden op het circuit. Oftewel, we waren nog steeds niet binnen. We zijn toen weer terug gereden naar de zij ingang, kregen (van weer een andere mafkees) onze polsbandjes, reden naar de slagboom en konden probleemloos naar binnen. Eenmaal binnen het hek kwamen we er achter dat je het hele circuit kon rondlopen en rijden met je brommer, scooter, lichte motor, fiets etc. Wat er maar rijd. Zo ook gedaan, vinden ze daar heel normaal, je moet alleen af en toe je polsbandje laten zien....Tegen vijven weer terug naar de camping, even boodschappen doen en even snel barbecuen, en dat terug naar het circuit voor de avond races, die gedeeltelijk in het donker werden verreden. Hiertoe waren er op diverse motoren op de kuip twee schijnwerpers gemonteerd. Naar de zij ingang natuurlijk, stond er weer een ander druk pratend in vlot frans figuur, die vond dat we er niet in mochten en naar de hoofdingang moesten. Na een hoop geblaat lukte er niets meer, dus we hebben geen avond races gezien, alleen gehoord op de camping. Na ja, in de kantine was het minstens zo gezellig.

Dag 4, 21-06-2009, De races.


Die dag weer races kijken, zij ingang proberen, lukte eerst niet, maar dit figuur was wel te overtuigen met de reden dat onze 50cc ‘moteurs' de steile hellingen niet op konden. Gauw door de slagboom, naar de baan. We besloten vandaag de brommers te laten staan en te gaan lopen om het circuit heen, we wisten nu de mooie plekken, het weer was intussen slechter geworden en ‘s middags vielen er een paar stevige buien, zo erg dat de ‘GP3' waar diverse bekende 50cc rijders zoals Henk van Kessel en Jan van Veen meereden, na een ronde al gestopt werd, omdat het te gevaarlijk werd. Dit kan ook niet overgedaan worden vanwege het strakke tijdschema. Om vier uur hadden we het wel gezien en zijn teruggereden naar de camping en zijn ‘s avonds maar uit eten gegaan.

Dag 5, 22-06-2009, De terugreis.

Vandaag moeten we 200 km proberen af te leggen, dan zijn we bij Rijsbergen, onder Breda. Op tijd eruit, het weer is opgeklaard, maar nog niet erg warm. Tijdens het afbreken komt de monteur van Jan de Vries nog even een praatje maken, vind het erg jammer dat het tijdens de races zo nat was, dat het gestopt moest worden. Heeft nog een Puchje uit 1954 in de schuur staan. We rijden een andere route terug, om niet 6 km af te hoeven dalen naar Spa. We gaan om Luik heen richting Huy. Mooie rit, wel hier er daar nog een stevige beklimming, maar de Puch's slaan zich er goed doorheen. Het landschap wordt steeds vlakker en ineens weer weilanden. Toch ook wel weer mooi na al dat bos. De wegen zijn nu van het type rechtdoor, wel saaier maar het schiet wel lekker op. Vlak voor de Vlaamse grens nog even koffie drinken en dat begint het ook wat warmer te worden en kan de regenbroek uit, die we hadden aangedaan vanwege de kou. De reis verloopt voorspoedig, maar het is toch nog na vijven als we bij camping het Breedschoots Akkertje zijn, een mini camping. Als de tent staat kunnen we van de zon genieten, die nu volop schijnt. Even snel wat te eten halen en weer met ons ene gaspitje aan de slag, nu lekker in de zon. We beginnen nu toch wat vermoeider te worden van de reis en gaan op tijd naar bed, er is daar toch ook geen kantine.

Dag 6, 23-06-2009, Naar huis.

Het laatste stukje. Fijn om weer naar huis te gaan, maar ook jammer dat het weer voorbij is. Na het afbreek ritueel, wat steeds makkelijker gaat, eerst naar Breda naar Rinky Toys. Pieter heeft een nieuw achter tandwiel nodig en als je dan toch in de buurt bent.... We komen bij Rinky aanrijden en Rinke komt al naar buiten, roepend: wat leuk! 2 M50's. Hij ziet natuurlijk ook de bagage en wij vertellen hem dat we in de Ardennen geweest zijn. Had hij vroeger ook wel eens gedaan, maar dan met een tweebak. We drinken daar een bakje en na wat praten en de aankoop gaan we verder. Door Geertruidenberg, de Maas over naar Gorinchem, waar we moeten zoeken en waar de Puch van Pieter afslaat en niet meer wil. Sproeier schoonmaken helpt niet, een nieuwe bougie doet wonderen. Eindelijk Gorinchem uit, het schiet niet op vandaag, we wilden gaan koffiedrinken in een theetuin langs de Linge. Helaas gesloten en dan verderop maar even stoppen. In Geldermalsen richting Buren en verder langs de rijndijk naar de pont van Amerongen. Nog 25 km en we zijn er weer. Hoewel de Ardennen wat lastig rijden is, is het best te doen, maar je moet geen haast hebben. Mooie en leuke dagen, vier dagen rijden en twee dagen race kijken. Totaal toch 855 km gereden en de Puchjes zijn weer helemaal ‘los'. Volgend jaar weer?



















De site van Bikers Classics

FOTO'S DAG 1
FOTO'S DAG 2
FOTO'S DAG 3
FOTO'S DAG 4 (Races)
FOTO'S DAG 5
FOTO'S DAG 6

Frits & Pieter .