Weer op brommervakantie!

Eindelijk, na 26 jaar had ik weer de kans op de brommer met vakantie te gaan. Na de gewone vakantie met de kinderen met de auto naar Duitsland, hadden mijn vrouw, Janny, en ik drie dagen om samen wat te gaan doen. Dit werd een vakantie op de brommer naar Culemborg. Daar hadden we een 'boerencamping' uitgezocht, met een ruimte om in te kunnen zitten en eten voor als het slecht weer zou worden (in een klein tentje wordt het al gauw te klein) en een algemene koelkast en zwemwater (de Lek) in de buurt voor als het mooi weer zou worden.

We zouden dinsdag 12 augustus vertrekken en de avond daarvoor heb ik de brommers (PUCH M50 Racing 1973 en een PUCH Maxi custom 1982) bepakt en bezakt met de meest noodzakelijke dingen die je voor kamperen nodig hebt. Het was dit keer echt minimaal, want wat past er op een paar brommers? Lekker primitief dus, daar moet je van houden. Dinsdag ochtend vertrokken we al vroeg richting Culemborg, ongeveer 45 kilometer rijden, niet te ver dus, maar zo vol gepakt is het wel even anders rijden dan 'leeg'. Via Scherpenzeel en de Amerongse Berg naar Amerongen, daar de pont over met een stop na de pont. Daar stond een stalletje met pruimen, die Janny niet kon weerstaan. Nadat de meeste pruimen genuttigd waren, want waar laat je die dingen op een volle brommer? Langs de Lek over de dijk naar Culemborg. Na een voorspoedige reis werden we verwelkomd met koffie door de campingbeheerder, die het wel leuk vond om mensen te krijgen op de brommer, dat zie je niet zo veel meer tegenwoordig...... Na de koffie werd de tent opgezet, uitgepakt etc. (Helaas is de foto hiervan mislukt) Het was erg warm die dag, dus eerst maar eens de Lek op zoeken om te zwemmen.

Hierna werd het de hoogste tijd om eens een stukje te gaan rijden, niet te lang want we hadden al de nodige kilometers gereden op weg naar de camping. Onderweg geluncht in Culemborg en daar eens rondgekeken. Een leuk plaatsje met een mooi oud centrum, met helaas wat weinig eetgelegenheden, maar dat zou pas 's avonds blijken. Na wat in de omgeving rondgereden te hebben terug naar Culemborg voor wat boodschappen. Opeens stond de Maxi stil...... Gelukkig niets bijzonders, 2,5 liter benzine is toch wat weinig. Maar daar was op gerekend en de reserve liter benzine erin en rijden maar weer. Na enig zoeken werd een supermarkt en een pomp gevonden en terug naar de camping en even afkoelen in de Lek, want het was toch ruim 25 graden! Na het zwemmen eens kijken waar we een fatsoenlijk maal konden krijgen. Eerst maar eens naar Beusichem, maar dat was helemaal niks, terug naar Culemborg maar, ook niet geweldig, maar goed, we hebben er toch lekker gegeten. Na de hap terug naar de camping en even relaxen, maar ja, het wordt toch snel donker. Waxine lichtjes doen dan nog steeds wonderen en zijn erg gezellig. Voor de volgende dag hadden we een leuke rit uitgezet langs het vele water in de buurt. Bij Culemborg de pont over en langs de Lek richting Nieuwegein, omkeren en via Tul en 't Waal naar Schalkwijk om de Puch te bekijken in de etalage. Dan verder langs het Amsterdam-Rijn kanaal naar Wijk bij Duurstede voor de Lunch. Dit ging echter sneller dan we dachten en daarna zijn we doorgereden naar Buren naar de expositie van de Beatles in het Marechaussee museum. Dit was niet zo groot, maar wel leuk. Daarna een eetgelegenheid opgezocht voor de avond in Buren..... Helaas kwam het niet zo ver. Nadat we teruggereden waren naar de camping en de nodige inkopen hadden gedaan, wilden we even gaan zwemmen en daarna gaan eten. Daar sloeg het noodlot toe. Slechts gekleed in T-shirt en korte broek (+ helm) reden we naar de Lek, niet veel meer dan 600 meter. Ik reed voorop met Janny er achteraan. Ik wachtte boven aan de dijk op haar, maar ze kwam maar niet. Gauw terug dus. Daar bleek dat er een ongeluk was gebeurd. Gelukkig viel het achteraf wel mee, maar toch voor controle maar 'even' naar het ziekenhuis in Tiel. (slechts 25 km!) De verwondingen vielen wel mee, wat schaafwonden en een kneuzing, dus pijnlijk. Het had veel erger kunnen wezen met een korte broek en T-shirt als 'beschermende' kleding. Een restaurant hebben we niet meer gezien die avond, want brommer rijden ging niet meer en de Maxi had ook nog de nodige schade. (Hij doet het alweer) Gelukkig konden we die avond slapen in een normaal bed in een blokhut op de camping. Het was de laatste avond van de vakantie, maar toeren die dag er na was er niet meer bij. Met de auto terug natuurlijk, maar die stond in Barneveld. De volgende ochtend ben ik maar alleen teruggereden naar Barneveld, een kar geregeld voor de Maxi en met de auto terug naar Culemborg. Daar de tent afgebroken en alles opgeladen en dan maar terug. Al was het eind niet leuk, vakantie met de brommer is toch net even anders maar wel heel leuk! Volgend jaar het maar eens overdoen.